Etkileşim Öğretimi
Sizler U/UODÖÖ’yü çocuğunuza sosyal beceri öğretmede etkili ve güvenilir bir şekilde kullandınız. Bu kılavuzu tamamladıktan sonra sizlerden diğer ebeveynlere bu yöntemin nasıl uygulanabileceğini öğretmenizi bekleyeceğiz. Bu sebeple bu bölümde ebeveynlere bu yöntemi kullanmayı nasıl öğretebileceğinizle ilgili bilgiler yer almaktadır.
Bu bölümdeki amacımız, sizlere, diğer ebeveynlere U/UODÖÖ’yü kullanmayı öğretirken kullanacağınız başka etkili bir yöntemi tanıtmak ve kullanmayı öğretmektir. Bu yöntemin adı Etkileşim Öğretimi’dir (EÖ). EÖ’nün önemli bir özelliği eğiticilerin eğitiminde de kullanılan etkili bir yöntem olmasıdır. OSB’li çocukların eğitiminde rol alan personelin eğitiminde etkileşim öğretiminin kullanıldığı araştırmalar yöntemin personel eğitiminde etkili olduğunu ve personelin EÖ ile kendilerine sunulan diğer yöntemleri öğrendiğini ve bu personelin öğretim sunduğu çocukların öğretilen sosyal becerileri öğrendiklerini göstermektedir.
Etkileşim öğretiminin sosyal beceri yetersizliği gösteren çocukların eğitiminde rol alan personelin/eğitmenin/ailenin eğitiminde kullanılmasında çeşitli adımlar bulunmaktadır. Bu adımlar şu şekilde sıralanabilir;
Burada yer verilen açıklamalardan da anlaşılacağı üzere Etkileşim Öğretimi U/UODÖÖ’ye oldukça benzerdir. Uygulamaların benzer özelliklerinin yanı sıra farklılıkları da bulunmaktadır. Her iki yöntemin birbirinden ayrılan iki temel özelliği, etkileşim öğretiminde öğretilen becerinin neden öğrenilmesi gerektiğine yönelik anlamlı gerekçeler sağlama ve öğretilmek üzere seçilen becerinin adımlarını açıklama basamaklarına ayrı ayrı yer verilmesidir.
Hatırlayacağınız üzere U/UODÖÖ uygulama basamakları arasında becerinin neden öğrenilmesi gerektiğine ve öğretilecek becerinin adımlarının sıralanmasına yönelik ayrı basamaklar yer almamaktadır. Benzerlikleri daha fazla olan yöntemleri bir başka ebeveyne aktarırken zorlanmayacağınıza ve etkileşim öğretimini de etkili bir şekilde kullanacağınıza hiç şüphemiz yoktur.
İlerleyen kısımlarda diğer ebeveynlere U/UODÖÖ’yü öğretirken hangi basamakları kullanacağınız anlatılmaktadır.
Bu kapsamda;
- U/UODÖÖ’yü diğer ebeveynlere nasıl tanıtacağınız,
- U/UODÖÖ’nün sosyal beceri öğretiminde neden kullanılması gerektiğine yönelik gerekçeleri diğer ebeveynlere nasıl açıklayacağınız,
- U/UODÖÖ’nün sosyal beceri öğretiminde neden kullanılması gerektiğine yönelik gerekçeleri diğer ebeveynlere nasıl açıklayacağınız,
- Modellediğiniz öğretim oturumlarından uygulama basamaklarına uygun/uygun olmayanı diğer ebeveynlerin ayırt etmeleri için hangi soruları soracağınız,
- Modellediğiniz öğretim oturumlarından uygulama basamaklarına uygun/uygun olmayan öğretim oturumunun neden uygun/uygun olmadığına yönelik ebeveynlerden ne gibi açıklamalar beklemeniz gerektiği,
- U/UODÖÖ uygulama basamaklarına uygun bir öğretim oturumuna yönelik rol oynama çalışmalarını nasıl gerçekleştirmeniz gerektiği
hakkında bilgiler yer almaktadır.
Etkileşim öğretimi aracılığıyla U/UODÖÖ’nün öğretimine geçmeden önce diğer ebeveynlere sunacağınız eğitim programında mutlaka öğretime hazırlık, pekiştirme, ilerlemeleri izleme ve kayıt tutma konularında da bilgi sunmanız gerektiğini hatırlatmak isteriz. Bu konular size sunulan eğitim programında ve elinizde bulunan kitapta ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştı. Eğitim programına katılmış, çocuğuna öğretim sunmuş, ilerlemeleri izlemiş ve kayıt tutmuş bir ebeveyn olarak bu süreçte yapılması gerekenlere hakimsiniz.
Bu nedenle bir öğretim oturumunda yalnızca yöntemi uygulama basamaklarına uygun kullanmanın yeterli olmayacağını bazı hazırlıklar ve planlamalar yapmak gerektiğini de biliyorsunuz. Bu konuları kılavuz kitabınızdan ve kendi deneyimlerinizden yararlanarak sunabilirsiniz. Öğretime hazırlık ikinci bölümde, pekiştirme konusu üçüncü bölümde, yoklama oturumları düzenleme ve kayıt tutma konuları da dördüncü bölüme ele alınmıştı.