Rol Oynama Çalışmaları Nasıl Gerçekleştirilir?

    Bu kısımda sosyal beceri öğretiminde U/UODÖÖ’nün tüm basamaklarını eksiksiz olarak kullanarak bir öğretim oturumunun nasıl gerçekleştirileceği üzerinde durulacaktır.

    Rol oynama basamağı ebeveynlerin yöntemin uygulama basamaklarını gerçekleştirerek bir diğer deyişle yaparak yaşayarak öğrenme deneyimi elde etmelerini sağlayacaktır. Bu nedenle bu basamakta ebeveynlere “Rol oynama çalışmasında çocuğunuza sosyal becerileri öğretirken U/UODÖÖ’nün tüm basamaklarına yer vererek nasıl kullanmanız gerektiği ile ilgili canlandırma çalışmaları gerçekleştireceğiz.” diyerek bir giriş yapabilirsiniz.

    Ebeveynlere ayrıca “Bu aşamaya gelindiğinde çocuğunuzla sosyal becerinin/davranışın ne olduğu, uygun ve uygun olmayan davranışa model olma, uygun ve uygun olmayan davranışı ayırt etme, uygun ve uygun olmayan davranışın neden uygun ya da uygun olmadığı üzerinde de çalıştınız. Bu aşamada ise çocuğunuzun; model olunan, doğru olduğuna karar verdiği ve neden doğru olduğunu açıkladığı davranışı sergilemesi için çalışmalar yapmalısınız.” gibi bir açıklamada da bulunabilirsiniz. Ek olarak “Rol oynama basamağı model olma basamağına benzemekle birlikte rol oynamanın model olmadan ayrılan en önemli özelliği sizlerin de U/UODÖÖ’nün uygulama basamaklarının tümüne yer verdiğiniz bir öğretim oturumunu gerçekleştirmenizdir.” şeklinde de bir açıklama yapabilirsiniz.

    hazırlıkRol oynama çalışmaları hakkında açıklamalara yer verdikten sonra ebeveynlere rol oynama çalışmalarında öğretim oturumu için araç-gereçlere veya kişilere gereksinimleri varsa çalışmaya başlamadan önce mutlaka gereken hazırlıkları tamamlamalarını ve çalışmaya hazırlıklı olarak başlamalarını hatırlatabilirsiniz. Sizde rol oynama çalışmaları için gereken hazırlıkları tamamlamalısınız. Daha sonra ebeveynlerle öğrenci ve öğretmen rolleri için rol dağılımına karar vermeli ve rol oynama çalışmasına başlamalısınız.

    Rol oynama çalışmalarında belirlediğiniz bir sosyal becerinin öğretimini U/UODÖÖ’yü kullanarak gerçekleştirmelisiniz. Burada önce sizin öğretmen rolünü üstlenmeniz ebeveynlerin heyecanlanmamaları ve sizi tekrar model almaları açısından yararlı olabilir.

    Rol oynama çalışmasını bir becerinin öğretimini U/UODÖÖ’nün tüm basamaklarına yer vererek gerçekleştirmeniz, ebeveynlerin U/UODÖÖ’nün uygulama basamaklarını daha iyi öğrenmelerinde EÖ’nün kritik bir basamağı ve ebeveynlerin daha iyi öğrenmesi için oldukça önemlidir. Rol oynama çalışmasının uygun öğretim oturumuna model olduğunuz basamaktan tek farkı ebeveynlerin öğretim oturumunda öğrenci olarak rol almasıdır.

    Ancak rolleri değişmeyi unutmayınız, ebeveynlerin de öğretmen rolünü üstlenerek uygulama basamaklarına uygun bir öğretim oturumu gerçekleştirme deneyimini yaşamasını sağlayınız. Bu şekilde rol oynama basamağını amacına uygun olarak gerçekleştirmiş olacaksınız.

    Ebeveynler öğretim oturumunu uygulama basamaklarına uygun olarak gerçekleştirdiklerinde öğretim oturumunun uygun şeklinin böyle olduğunu söyleyebilir ve sergiledikleri uygulama basamakları için “Harika, doğru, süpersiniz.” şeklinde geri bildirimde bulunabilirsiniz. Ebeveynlerin daha hızlı öğrenebilmeleri için mutlaka doğru sergiledikleri basamaklar için “Çok güzel, bravo vb.” gibi ifadelerle pekiştirmeyi unutmayınız.

    Bu aşamada daha önce olduğu gibi öğretim oturumu ve yöntemin uygulama basamakları hakkında konuşarak, öğretim oturumunun neden uygun olduğu hakkında yorumlarda bulunarak çalışmanızı sürdürebilirsiniz. Ayrıca ebeveynlerin çalışmaya katılım davranışları için “Çok dikkatlisiniz. Beni çok güzel izlediniz. Çalışmamızla çok ilgilisiniz.” gibi ifadelerle çalışmaya katılım davranışlarını da pekiştirebilirsiniz.

    Rol oynama çalışmalarına, ebeveynler U/UODÖÖ’nün uygulama basamaklarının tümüne yer verdikleri bir öğretim oturumu gerçekleştirene dek devam etmelisiniz. Ekler bölümünde aile eğitimi sunarken gerçekleştirmeniz gereken adımları tablo halinde görebilirsiniz.

    işlem_tamam