Beceriyi Tanıtma
U/UODÖÖ’nün uygulama basamaklarından ilki beceri hakkında konuşmak ve kısa bilgiler vermektir. Becerinin ne olduğu ne zaman ve nerelerde kullanıldığı, ilgili beceriyi öğrenmenin ne gibi yararları olduğu üzerine karmaşık olmayan, kısa, açık, net ve anlaşılır açıklamalara yer vermek hem çocuğunuzun dikkatini size yöneltmesi hem de ne yapacağı hakkında fikir edinmesini sağlayacaktır. Sonraki sayfada yer alan örnekleri inceleyebilirsiniz.
Örnek Beceri 1: Konuşan kişiyi dinleme
Çocuğunuza “Başka insanlarla konuşurken nasıl davranmamız gerektiğini öğreneceğiz.” diyerek beceriyi tanıtabilir, çalışma hakkında bilgilendirebilirsiniz. Beceriyi tanıttıktan sonra “Biriyle konuşurken veya biri bize bir şey anlattığında ona dönerek, gözlerine bakarak ve anladığımızı söyleyerek ya da başımızı sallayıp dinlediğimizi göstererek dinlersek, bize anlatılanı daha iyi anlarız.” diyerek becerinin önemini vurgulayabilirsiniz. Çocuğunuzun dil becerileri uygunsa becerinin evde, parkta ve okuldaki kişilerle iletişim kurmak, sohbet etmek için önemli bir beceri olduğunu da ekleyebilirsiniz. Her sosyal becerinin kendine özgü koşulları olduğundan kullanacağınız ifadeler her beceride farklılaşabilir. Önemli olan kullandığınız ifadelerin çocuğunuzun anlayabileceği düzeyde olmasıdır.
Örnek Beceri 2: Konuşan kişiyi dinleme
Çocuğunuza “Bugün başkalarına ait olan bir eşyayı almak için izin istemeyi öğreneceğiz.” diyerek beceriyi tanıtın. Daha sonra “Başkalarının eşyalarını almak için izin istemek o kişiyle daha iyi iletişim kurmamızı sağlar, eşyanın sahibi istediğimiz eşyayı bize nazikçe verir, eşyayı daha kolay elde edebiliriz. Eğer eşyayı izinsiz alırsak eşyanın sahibi kızabilir, üzülebilir, bize küsebilir, bizimle arkadaşlık yapmak istemeyebilir, bizi hırsızlıkla suçlayabilir. Bu nedenle başkalarına ait eşyaları almak için izin istemek çok güzel bir davranıştır.” diyerek uygulama basamaklarından ilkini gerçekleştirmiş olursunuz.